Jirky web




Předvolby

Facebook  doporuč přátelům

bookmark přidat k oblíbeným

print  tisk stránky



Připoj se k nám!

Jirky web na Facebooku





Blinkry na kolo - doplněk osvětlení jízdního kola




26.2.2011 - Stará verze blinků! ---> zde je nová verze blinkrů na kolo

V tomto článku, který má pro vás sloužit spíše jako inspirace než doslovný stavební návod, je popsána konstrukce blinkrů na kolo. Blinkry jsou čtyři tak jako u automobilů a doplňují standardní osvětlení jízdního kola. Kromě blikání blinkrů je ještě doplněna funkce bočního osvětlení, ke které jsou využity přední blinkry. Pokud je tedy přepínač blinkrů ve střední poloze a jsou zapnuty světla, přední blinkry svítí trvale.

schéma zapojení:


schéma zapojení řídící části s PIC 16F628A
obr.1
schéma zapojení LED v blinkrech
obr.2
schéma zapojení baterie s přepínači
obr.3

Celou funkci zařízení obstarává procesor PIC 16F628A zapojený podle schématu č.1, který přes tranzistory T1 a T2, případně přímo, rozsvěcí příslušné LED dle polohy přepínače blinkrů. Na ovládání jsou využity vstupy RB5-RB7. RB5 snímá napájení světel, na RB6 a RB7 je připojen proti GND přepínač s polohami ON-OFF-ON. D2, C3 a R8 zajišťují spolehlivý reset procesoru i při krátkodobém poklesu napětí způsobeného například pohybem baterie v bateriovém pouzdře. Procesor je použit z důvodu snadné změny funkce zapojení. Rezistor R9 je nutný v případě použití LVP programování.

Zapojení samotných blinkrů je zřejmé ze schématu na obrázku č.2. Přední blinkry jsou tvořeny jednou vysocesvítivou LED ø 5 mm, jejich proud je nastaven rezistory R4 a R5 přibližně na 20mA. Nic však nebrání použití více LED, pokud výstup z procesoru posílíme tranzistorem. Zadní blinkr je každý tvořen skupinou 13 automobilových LED typu HPWA-ML00 rozmístěných podle obrázku č.4. Odpor rezistorů R1 a R2 (schéma č.2) je nutné spočítat na požadovaný proud těmito LED, u prototypu je to přibližně 250 mA. Zde je důležité upozornit na skutečnost, že správně by měla mít samostatný předřadný odpor každá LED. V praxi jsme však zjistili, že rozdíly jsou mezi jednotlivými LED stejného typu minimální, proto je možné zkusit zapojit rezistor jen jeden. Ve zhotoveném vzorku dokonce není žádný a proud LED je omezen přesně nastavenými "bázovými" rezistory R6 a R7 u tranzistorů T1 a T2 podle jejich zesílení. Zkratky LP, PP, LZ a PZ znamenají levý přední blinkr, pravý přední, levý zadní a pravý zadní. Značení konektorů souhlasí "proti sobě", to znamená JP2/1 na obr.2 odpovídá JP2/1 na obr.1, atd.


rozmístění LED v zadních blinkrech
obr.4
kompletní schéma zapojení prototypu
obr.5
nastavení programátoru při programování
obr.6

Na schématu č.3 je naznačeno zapojení baterií, spínačů a přepínače. Baterie je složena ze čtyř kusů NiMH "tužkových" článků, napájecí napětí je tedy 4,8 V. Přepínač SW1 slouží k přepínání blinkrů, a je třípolohový typu ON-OFF-ON, jak je už zmíněno výše. Spínač S1 spíná osvětlení jízdního kola, S2 napájení. Záporný pól baterie je spojen s kostrou kola, která může sloužit jako zpětný "vodič". Pak stačí přivést ke každému blinkru jen jeden vodič. Z důvodu přechodových odporů kostry kola doporučuji však tento "vodič" nahradit skutečným vodičem.

Na obrázku č.5 je kompletní schéma zapojení realizovaného prototypu, který je ještě doplněn o napájení z dynama v případě vybití baterií,a o přední a zadní světlo. Pár vět autora praktické realizace k zapojení z obrázku č.5 najdete pod fotografiemi.

seznam součástek:

IO1PIC 16F628A
T1,T2BD140
LED1 - LED2LED ø 5mm, 590nm
LED3 - LED26HPWA-ML00
D2BAT42
C1100n
C2100µ
C310µ
R1-R3, R9 (obr.1)4k7
 
R4, R5220
R6, R7820
R833k
R1, R2 (obr.2)viz text
F11,6A
BAT14x 1,2V NiMH typ AA
S1, S2spínač 1-pólový
SW1přepínač ON-OFF-ON
  

download:

program pro PIC 16F628A - čtěte soubor "info.txt"
schéma zapojení pro Eagle 4.13
katalogový list LED diod HPWA-ML00

foto prototypu:


detail předních blinkrů přední blinkr a 1W Luxeon Star detail uchycení přepínače blinkrů

pohled na zadní část kola řídící jednotka v předním světle zadní blinkr - uspořádání LED blikání zadního blinkru


Osvětlení kola je vzadu tvořeno obyčejným světlem namontovaným na blatníku, jak známe z kol starších 17-ti let, místo žárovky jsem do světla vlepil 4 kusy rudých auto LED zapojených paralelně. Vpředu jsem namontoval staré světlo, do jehož paraboly jsem vsadil po bocích dvě 5 mm LEDky jako tlumená světla a do prostřed 1W Luxeon Star s optikou a chladičem. Chladič je nutné umístit i na tranzistor. Aby mě bylo vidět z boku, např. na křižovatce, vsadil jsem do boků světla z každé strany jednu supersvítivou žlutou LED, která svítí s tlumenými světly. Při blikání blinkru bliká tato žlutá LED na příslušné straně, druhá pak v případě rozsvícených světel zustává svítit trvale. Na dno světla jsem vsadil desku plošného spoje s vyvedeným konektorem pro připojení nabíječky.

Sada 4 kusů NiMH akumulátorů je umístěna v krabičce pod sedlem. Lze je nabíjet i za jízdy s dynamem. Dynamo musí být izolované od kostry. Nabíjení je jen nouzové, avšak osvětlení a blinkry za jízdy rychlostí cca nad 15 km/h dynamo zvládne. Zadní blinkr je sestaven z 26 kusů auto LED žluté barvy sastavených do dvojité šipky dle obr.4. Rámem kola jsem k němu vedl čtyřžilový kabel, který vychází pod sedlem k akumulátorům. Odtud je pak veden třížilový kabel k zadnímu blinkru. K zadnímu světlu vede originální vodič tak, jak to známe z kol s dynamem.

Celé osvětlení je ovládané otočným přepínačem s dvojitými kontakty a se čtyřmi polohami, kdy poloha 0 je vypnuto, poloha 1 - svítí tlumená světla (světlo vzadu, LED vpředu a boční žluté LED), poloha 2 - jako poloha 1, ale vpředu 1W LED Luxeon Star s optikou. V poloze 3 svítí pouze vpředu Luxeon, boční obrysové a zadní jsou zhasnuty. Tuto polohu vřele nedoporučuju používat na veřejné komunikaci. Takto je dobré svítit třeba v lese.

Po odzkoušení funkce obvodu je vhodné DPS s elektronikou natřít k tomu určeným ochraným lakem proti povětrnostním vlivům.



upozornění:

Tyto blinkry v žádném případě nenahrazují znamení o změně směru jízdy, které dává cyklista upažením ruky tak, jak je uvedeno v Zákoně o provozu na pozemních komunikacích!
V žádném případě neručím za případné škody na zdraví a na majetku způsobené používáním tohoto zařízení!



 

© 2005-2011   Jirky web